9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf

Een bedrijf starten is leuk, maar soms ook behoorlijk ingewikkeld. Welke rechtsvorm kies je? Hoe werkt het bijhouden van een administratie en wat verwacht de Belastingdienst? Onderstaande checklist helpt je een eind op weg. Kom je er zelf niet helemaal uit? Ik help je graag op weg naar een succesvolle onderneming!

1. Ondernemingsplan schrijven

Als startende ondernemer kun je eigenlijk niet om het schrijven van een goed bedrijfsplan heen. Zeker als je op zoek bent naar een of meerdere investeerders.

Een bedrijfsplan is bij banken en veel particuliere investeerders een belangrijke voorwaarde voor het verzamelen van voldoende startkapitaal. Het geeft jou als ondernemer ook de ruimte om alle kansen en risico's goed in kaart te brengen.

Op zoek naar een goed voorbeeld van een ondernemingsplan?

Download hier een gratis voorbeeldplan voor zzp'ers.

2. Rechtsvorm kiezen

Voor ieder bedrijf bestaat een passende rechtsvorm, maar hoe weet je welke rechtsvorm het beste aansluit op jouw situatie? Is dat bijvoorbeeld een eenmanszaak (een populaire optie voor veel zzp'ers), een VOF of toch een bv?

Het is verstandig om je goed te verdiepen in deze kwestie voordat je een keuze maakt, want hoewel je later alsnog van rechtsvorm kunt veranderen, kunnen hier extra kosten aan verbonden zijn. Lees hier meer over rechtsvormen.

3. Inschrijving Handelsregister

Vrijwel iedere ondernemer die een bedrijf wil starten, moet langs bij de Kamer van Koophandel (KvK) om zich in te laten schrijven in het Handelsregister.

Dit is namelijk de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Start jij straks met een eenmanszaak, VOF, CV of maatschap? Dan mag jij je persoonlijk inschrijven bij een van de kantoren van de KvK.

Let op: als je van plan bent een rechtspersoon te starten (denk aan een bv, stichting etc.), zal de inschrijving meestal door jouw notaris worden geregeld.

4. Belastingdienst

Goed om te weten: wanneer je jouw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel, hoef je je daarna in principe niet ook nog bij de Belastingdienst aan te melden. De KvK geeft deze gegevens namelijk automatisch aan de fiscus door.

Zzp'ers werd vroeger aangeraden een VAR-verklaring aan te vragen, maar sinds 1 mei 2016 is de VAR verleden tijd. De Verklaring Arbeidsrelatie werd vervangen door de modelovereenkomsten, maar de nieuwe wetgeving wordt tot (tenminste) 2020 niet gehandhaafd.
Lees in dit artikel wanneer je ondernemer bent voor de Belastingdienst.

5. Open een zakelijke rekening

Is jouw ondernening opgenomen in het Handelsregister? Dan is het tijd om een zakelijke rekeningte openen en na te gaan denken over hoe je straks geld ontvangt van je klanten en opdrachtgevers.

Je kunt verschillende betaalmethoden gebruiken.  Denk aan een mobiel pinapparaat, betaalverzoeken of bijvoorbeeld iDEAL.

Zakelijk bankieren is eigenlijk in alle gevallen aan te raden, omdat je zo jouw zakelijke en privéadministratie vanaf begin af aan goed uit elkaar kunt houden. Als starter heb je bij de Rabobank recht op aantrekkelijk startersvoordeel.

6. Administratie organiseren

De administratieve rompslomp die komt kijken bij het leiden van een eigen bedrijf is maar van weinig ondernemers een favoriet klusje. Toch is het van belang dat je ook de administratieve kant van jouw onderneming goed op orde krijgt (en houdt).

Als je zelf niet zo'n held bent met cijfers, kun je er ook voor kiezen om deze taken uit te besteden aan een professional, zoals een boekhouder of accountant.

Een financieel adviseur is altijd op de hoogte van de nieuwste fiscale regeltjes, zo weet je zeker dat er niets kan misgaan. Je vindt er alles over in onze checklist over het opzetten van een overzichtelijke administratie.

7. Website (laten) maken

Een startup kan tegenwoordig niet meer zonder een professionele website, die je vervolgens kunt promoten op social media zoals Facebook en Instagram. Het is in principe goed mogelijk om zelf een website te maken, bijvoorbeeld met behulp van WordPress of Joomla.

Als je wat minder technisch onderlegd bent en niet precies weet hoe je goed voor het web moet schrijven, is het aan te raden om hiervoor een professioneel bureau en/of tekstschrijver in te huren.

Zij maken je website SEO-proof, dit wil zeggen dat je website waardevoller wordt gevonden door Google en andere zoekmachines en dus beter vindbaar bent. De hoogte van de kosten zijn afhankelijk van hoe uitgebreid je de website wilt hebben. Zo maak je zelf een goede website

8. Klanten vinden

Zonder voldoende klanten of opdrachtgevers zul je als ondernemer niet genoeg verdienen om van je bedrijf te kunnen leven. Voor een starter is het dan ook zaak om zo snel mogelijk in contact te komen met zoveel mogelijk potentiële klanten en/of opdrachtgevers.

Door je huidige professionele netwerk uit te breiden, zullen er al snel meer kansen op je pad komen. Zo kun je naar netwerkbijeenkomsten gaan, actief zijn op social media en cold calling toe passen.

9. Bedrijfspand zoeken

Start je een bedrijf aan huis of ga je al meteen op zoek naar een bedrijfspand? Beide mogelijkheden hebben zo hun voor- en nadelen. Overigens moet je er wel rekening mee houden dat je niet zomaar een bedrijf aan huis mag starten.

Als je bijvoorbeeld een kantoor of praktijk wilt maken om thuis klanten te ontvangen, moet je werkruimte een zelfstandig deel van de woning vormen. Een woonkeuken of ruime slaapkamer gaat in dit geval dus niet op.

Wil je de kosten voor die woonruimte/werkruimte af kunnen trekken? Dan moet je aan dezelfde voorwaarden voldoen. Neem ook tijdig contact op met je gemeente om te horen wat in jouw regio de mogelijkheden zijn.

Tot slot doe je er ook verstandig aan om te kijken welke zakelijke en persoonlijke verzekeringen je moet afsluiten. Iedere onderneming (en ondernemer) is weer anders en dat geldt ook voor de bijbehorende risico's. 

 

Bron: ikgastarten.nl


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.